Lilla Shnofsan

måndag, april 17, 2006

Säg spansk omelett!


Tihi!
Nu är jag hemma igen! Jag har varit på resa och det började med att kissen försökte åka med i min vagn. Han ville nog inte vara hemma själv.



I onsdags åkte jag flygplan tillsammans med mamma, pappa, farmor, farfar, faster, farbror och kusin Axel. När vi kom fram var vi i Barcelona och där var det varmt. Jag fick ha tunnare kläder än jag brukar och en fin mössa på huvudet för att solen inte skulle skina så starkt på mig. Mamma säger att jag ser ut som en liten blåklocka i den mössan.



På torsdagen var vi ute och promenerade i stan. Vi såg en stor staty med en gubbe som pekade, gick på en stor gata med massor av folk på, och var på ett stort köpcentrum där jag fick en groda som heter Keroppi och en ny tröja med Hello Kitty på. Keroppi valde jag alldeles själv, för jag tyckte han var fin och han hade så stora kuliga ögon. Tröjan valde mamma, men jag tyckte den var fin den också. Jag fick smaka god glass också och till middag åt jag spansk omelett som var jättemumsigt. Här tar jag en tupplur tillsammans med Keroppi.



Dagen efter åkte vi bergbana upp på en kulle där vi gick på museum. Det fanns massa tavlor med svarta streck och färgklickar. Det var rött, blått, grönt och gult bara och sen fanns det massa statyer. Alla grejer hette nåt med tant och fågel. Jag tyckte inte det var så speciellt, men alla stora tyckte det var fint verkade det som.
För att komma ner från berget åkte vi i en röd låda som hängde i stora trådar. Det var ganska mycket folk i lådan och vi åkte högt upp i luften bort till ett torn. Där fick man ta hissen ner. När vi kom ner fanns det en strand så pappa och farfar badade. Det var ganska mycket folk på stranden men inga fler som badade. Jo, en golden retriever visst.



Sen promenerade vi till ett stort akvarium. Där fanns massa kuliga fiskar i små akvarier. Så åkte vi i en stor tunnel och ovanför oss simmade stora fiskar. Farfar pekade och sa vad de hette. Nån hette haj, en annan muräna och nån hette rocka. Det var stora fiskar.
Efter akvariet hittade så klart mamma och faster ett stort köpcentrum och där handlade mamma till mig igen. En röd tröja, mörkgröna linnebyxor och ett randigt linne till i sommar. Jag kommer vara jättefin.

På lördagen åkte vi till en park med jätteknasiga hus. Det såg ut som sagohus. Där var det en kille som ritade en tavla till mig, där bilderna han ritade blev mitt namn. Den blev så fin att vi skall sätta upp den på väggen.
På bilden här nere kikar Axel ner på de roliga husen.


Efter det åkte vi och tittade på en jättestor kyrka med stora torn, vi åt mat och vi promenerade på en lång bred gata med palmer på. Där såg vi papegojor.

Vi gjorde massa andra kuliga saker också, men jag kommer inte riktigt ihåg allt. På söndagen åkte vi hem i flygplanet igen. Det var skönt att sova i sin egen säng igen.