Lilla Shnofsan

tisdag, juni 20, 2006

Öliv


Nu har vi äntligen åkt till vår stuga i Själsö på Gotland. Det är jättemysigt där och vi skall stanna hela sommaren. Därför kommer det inte skrivas så ofta här på bloggen, utan det blir lite glesare veckorapporter istället.
På bliden här ovanför ser du mamma och jag nere på vår strand.

Vid stugan har jag en egen gungställning, den är jättekul. Här gungar muffa och jag.

Redan dan efter vi kom till Gotland åkte vi på utflykt, mamma, pappa och jag. Fast det var jättevarmt ute, nästan 30 grader, gick vi nästan 4 kilometer fram och tillbaka för att se på några blommor långt inne i en skog. Mamma och pappa har 4 år i rad gått samma väg för att få se blommorna, men de har kommit för sent varje år och de har varit överblommade. Men i år fick vi se dem! Pappa säger att det är en väldigt ovanlig orkidé som heter guckusko, och den finns bara på några få ställen i Sverige. Det här är det stället är det där det finns flest på en gång. Ungefär 400-500 stycken står i den här skogen. Jag fick inte röra, sa pappa.



Nära där vi bor finns ett supermysigt fik som heter Gröna gården och dit har vi gått och fikat. Där fanns en kelig katt, massa kycklingar, höns och en tupp, marsvin, hästar, får och nymfparakiter. Här är jag och kissen och i buren bakom bor kycklingarna.


Jag har ju en egen kisse också, Kotten. Han har fått ett eget halsband med en pingla på, så man hör honom när han kommer smygande. Han gillar också att vara i stugan och mest gillar han att strosa omkring i gröngräset och att gå på upptäcksfärd. Första dagen han var ute råkande han gå ner lite i ett dike och han blev både ganska våt och ganska smutsig. Mamma fick duscha kissen och det tyckte han var lagom kul.

Jag har träffat farbror Siu-Kie och vi läste tidningen tillsammans när vi var på café.

Pappa gillar bibliotek. Vi har varit på hans favvo-bibbla, Almedalsbiblioteket, och lånat massa böcker. Här läser pappa och jag.

Varje dag sitter jag i gräset och leker. Här har jag precis plockat en tusensköna.

Pappas macka blev uppkäkad av en hungrig nötskrika en dag.


Ibland går vi ut i bara pyjamasen och sitter och myser på mornarna. Vi äter frukost ute. Tänk att det smakar nästan godare då!

2 Comments:

At 8:17 em, Blogger Familjen H said...

Kul att se att du har det bra. Det har jag också fast jag saknar dig. Tur att vi ska komma och hälsa på er ganska snart! Kram!

 
At 8:17 em, Blogger Familjen H said...

Kul att se att du har det bra. Det har jag också fast jag saknar dig. Tur att vi ska komma och hälsa på er ganska snart! Kram!

 

Skicka en kommentar

<< Home