Lilla Shnofsan

lördag, april 24, 2010

Naha - nähä?!

Efter Kagoshima gick resan med flyg till Okinawa - den subtropiska ögruppen. Vi anlände till huvudstaden Naha i störtregn... Men vi var vid gott mod ändå eftersom vi promenerade i stan, såg oss omkring och bland annat hittade en söt karusell.

Andra dagen var vädret bättre och vi passade bland annat på att besöka ett tempel.

Jag är inte ledsen för den tillfälliga katastroffrisyren, utan för att jag strax innan sprang och ramlade omkull. Skrapsår på knän och händer - panik för att det kom blod, men mest för att jag då skulle behöva plåster. Det gillar jag inte - det gör ju så ont att ta bort sen!

Inte ens en söt fontän kunde få mig gladare...

Sista dagen i Naha var det varmt. Vi passade på att promenera längs en flod och där mötte vi en stooor krabba.

Det fanns många fina blommor här och jag passade på att plocka mig en liten bukett.

Till sist kom vi fram till ett Mangroveträsk, mitt i stan!

Det fanns ett naturvårdscenter där och de hade byggt en gångbrygga ut i träsket så man kunde komma naturen riktigt nära. Där fanns slamkrypare. Jodå! Titta lite närmare bara.

Under bron spatserade bland annat hägrar och snäppor och vi såg också fiskgjuse och kungsfiskare.

På centret fanns tubkikare att låna så att man kunde se bra.

Utsikt över träsket från bron.
Häftigt!